Skip to main content

German - Sub-Themes

ASPECTS OF GERMAN-SPEAKING SOCIETY - FAMILIE IM WANDEL

WHAT ARE SOME INTERESTING FACTS / FIGURES?

o Ein Viertel der Kinder in Deutschland wohnt bei einem alleinerziehenden Elternteil
o Von alleinerziehenden Eltern sind: Muetter - 90% | Vaeter - 10%
o Arbeitslosigkeit unter alleinerziehenden Muettern: 30%
o hoeheres Armutsrisiko in alleinerziehenden Familien
o Seit dem 1. August 2013 garantiert ein Gesetz in Deutschland allen Eltern von Kindern zwischen 1 und 3 Jahren das Recht auf Betreuung in einer Kindertagesstaette (,,Kita") oder bei einer anerkannten Tagesmutter
o Jedes vierte Baby in Deutschland hat Eltern, die ueber 40 Jahre alt sind
o Eine Befragung von 260 Familien ergab, dass die meisten Eltern und Kinder mit ihren Familienleben zufrieden sind
o Im Durchschnitt verbringen deutsch Familien vier Stunde taeglich gemeinsam

WHAT DO SINGLE PARENTS WISH FOR?

o ,,Flexiblere Arbeitszeiten"
o ,,Bessere Zusammenarbeit mit dem anderen Elternteil"
o ,,Gute Kinderbetreuung - auch ausserhalb der Schulzeiten"
o ,,Mehr Zeit fuer mein Kind - und fuer mich selbst"

WHAT ARE SOME REASONS FOR LATER PARENTHOOD?

o Spaete Heirat
o Mehr Zweitehen nach einer Scheidung
o Berufstaetigkeit der Frauen
o Wunsch nach Karriere

WHAT UNITES MOST GERMAN FAMILIES?

o Wenn sie ueber Schule, Freunde oder Freizeit reden

o Wenn sie gemeinsame Taetigkeiten machen wie Ausfluege, zusammen essen oder fernsehen
o Wenn sie gemeinsame Werte haben - z.B. Vertrauen | Unterstuetzung | Harmonie

WHAT ARE SOME EXAMPLE BULLET POINTS?

o Welche Probleme haben alleinerziehende Eltern oft?
o Inwiefern ist die Kinderbetreuung fuer Eltern in Deutschland in den letzten Jahren leichter geworden?
o Aus welchen Gruenden wollen immer mehr deutsche Eltern erst Kinder haben, wenn sie schon aelter ist?
o Inwiefern zeigt diese Studie ein postitives Bild der Familie in Deutschland?

o Ist es Ihre Meinung nach immer besser, wenn ein Kind mit zwei Eltern aufwaechst? Warum (nicht)?
o Was ist Ihre Meinung nach fuer kleine Kinder besser: zu Hause beim Vater oder bei der Mutter zu bleiben oder Betreuung durch andere Personen? Warum?
o Wie denken Sie ueber spaete Elternschaft?
o Welche negativen Aspekte kann es im Familienleben geben?

o Was wissen Sie im Allgemeinen ueber die Situation von Familien in Deutschland, Oesterreich oder der Schweiz?
o Was wissen Sie ueber die Bedeutung der Familie in Deutschland, Oesterreich oder der Schweiz heutzutage?
o Wie hat sich die Familie in Deutschland, in Oesterreich oder in der Schweiz in den letzten Jahren veraendert?
o Welche Unterschiede gibt es Ihre Meinung zwischen Familien im Grossbritannien und Familien in dem deutschsprachigen Land, das Sie studiert haben?

~ I will most likely add more facts to this post as I go through my study materials ~
* I am also unsure whether to give example bullet point answers in this post or another - if I chose to do a separate one then it will be linked here

Comments

Popular posts from this blog

English Literature (Edexcel A Level spec at a glance)

GENERAL Unit 1 - Drama 30% of total qualification WHAT'S ASSESSED? o SECTION A : One Shakespeare Play ( Othello )  - Critical Essays relating to Shakespeare Play ( A Critical Anthology - Tragedy ) o SECTION B : One other Tragedy or Comedy ( A Streetcar Named Desire - Tennessee Williams ) HOW'S IT ASSESSED? o Written Examination ( 2hrs, 15mins ) o SECTION A : 35 marks ( AO1 | AO2 | AO3 | AO5 ) o SECTION B : 25 marks ( AO1 | AO2 | AO3 ) Unit 2 - Prose 20% of total qualification WHAT'S ASSESSED? o Language, Structure & Form o Theme: Science & Society  - Pre-1900 Text ( Frankenstein - Mary Shelley )  - Other Text ( The Handmaid's Tale - Margaret Atwood ) HOW'S IT ASSESSED? o Written Examination ( 1hr ) o 40 marks ( AO1 | AO2 | AO3 | AO4 ) Unit 3 - Poetry 30% of total qualification WHAT'S ASSESSED? o Poetic Form, Meaning & Language o SECTION A : Post-2000 Specified Poetry  - Compare with one Unseen o SECTI...

EXAM CRAM - The Night Before . . .

ENGLISH LITERATURE (PAPER 1) - DRAMA (ASND & OTHELLO) Hi all, so its the night before my first English Lit exam and I thought I'd give a little insight into how I'm cramming my time! So originally my plan for today looked like this: (insert photo) However that didn't go exactly to plan for several reasons: 1) I was late to college so couldn't start my exam revision period at exactly 10 2) I was planning on meeting my boyfriend after his maths exam but I got confused with the times, thinking his exam was 2 hours instead of 1 1/2. This realisation meant that I only managed half an hour of revision time this morning 3) I then got distracted and went back to my boyfriend's house instead of staying in the library like I should've which meant I couldn't make up for my first revision period however I did manage to complete a full study period from 12-1:30 when I got to his 4) I then got distracted AGAIN for my 3rd planned revision session...

English Literature - Victorian Poetry

CONTEXT - CHARLOTTE BRONTË ~  1816 - 1854  ~ o Believed that if she were to marry someone then she must be willing to die for them o Thought to be a wild, romantic enthusiast o Wrote under the pseudo name 'Currer Bell'  * her brother never knew she wrote o Founded a school and taught her sisters o Fan of satire o Thought of her brother's death as a waste of talent (letter to WS Williams in 1848) WHAT POEMS DID SHE WRITE (THAT WE STUDY)? o ' The Autumn day its cours has run - the Autumn evening falls ' o ' The house was still - the room was still ' o ' I now had only to retrace ' o ' The Nurse believed the sick man slept ' o Stanzas WHAT STYLE / THEMES / TYPES OF TECHNIQUE DOES C.BRONTË USE? o Satire o Passionate Love o Romantic o Sense of a Journey